Josep Puig

menu-to-close-2

Érard



Treballs de restauració de piano de cua Érard, fabricat a Paris l'any 1852.

Tres quarts de cua de 2,40 m.
Moble de palisandre
Teclat de marfil i èben.
Mecanisme original Érard.
Sistema de cordes rectes.

Procés de restauració

El procés restauració d'aquest piano s'ha fet en dues etapes temporals.

Vaig adquirir aquest piano l'any 1989, època en que tenia el taller al carrer Gòmis. De seguida, animat pel desig de tornar a donar vida a aquest marevellós instrument, vaig iniciar una restauració global del piano. Vaig poder avançar i completar moltes feines importants però vaig observar un problema que em va obligar a ajornar la continuitat del projecte fins trobar una solució apropiada.

El piano va romandre al magatzem molts anys fins que, després del tancament de la botiga de pianos l'any 2019, i alliberat de les ocupacions comercials, he decidit continuar la feina interrumpuda. La qüalitat de l'instrument s'ho mereix .

Etapa carrer Gòmis. 1989 - 1999



Els treballs d'aquesta etapa van consistir essencialment en reparar la tapa de ressonància del piano. Es va extreure la tapa de ressonància de la seva ubicació en el piano. Es van desencolar totes les carenes i el pont de sò.

Es van preparar unes noves carenes amb llistons d'avet de mides clonades de les originals. Es van corbar lleugerament per tal de donar a la tapa de ressonància una corbatura positiva per resistir millor la pressió de les cordes, i alhora millorar-ne la ressonància.

Per tornar a encolar tant les carenes com el pont de sò, vaig construïr una premsa pneumàtica per assegurar una bona solidesa de tot el conjunt.

Finalment es va tornar a instal·lar tot el conjunt del cos sonor al piano.

Acabada aquesta feina vaig iniciar el procés d'encordat del piano però, malauradament, el claviller d'afinació no em va respondre com tenia previst per un problema de la fusta del claviller. En aquell moment vaig tenir clar que l'única manera de resoldre-ho era substituir el claviller per un de nou. Això em va coincidir amb una pujada important d'altres feines de reparació de pianos de clients i vaig anar abandonant el piano Érard en espera de trobar un moment més opurtú que no va arribar fins molts anys després.

Tapa harmònica del piano Érard a la premsa que vaig dissenyar i utilitzar per encolar un nou conjunt de carenes a la tapa harmònica original.
Un altre imatge del mateix procés d'encolat de noves carenes.
Procés de corbatura de les carenes (costelles de la part inferior de la tapa de ressonància) abans d'encolar-les definitivament a la tapa de ressonància.
Procés de re-encolat tota la tapa de ressonància, amb les carenes i el pont de sò, al seient de l'estructura del piano.

Etapa carrer Progrés. 2000 - 2021



L'any 2000 vaig iniciar una nova etapa al carrer Progrés on Pianos Puig Barcelona va iniciar les seves activitats comercials. Mentrestant el piano Érard va romandre al magatzem, encara en espera de poder finalitzar els treballs de restauració. El moment es va fer esperar però finalment l'any 2019, quan vaig decidir tancar la botiga de pianos, vaig prendre la decisió de tornar a l'activitat de restauració de pianos en exclusiva.

Actualment he iniciat el procés de substitució del claviller d'afinació i espero continuar amb tota la resta de feines pendents.

Claviller original.
Claviller d'afinació original extret del piano per poder-ne fer una rèplica.
Espai que ocupava el claviller, preparat per acollir el nou claviller.
Procés de còpia del claviller antic (1)
Procés de còpia del claviller antic (2)
Procés de còpia del claviller antic (3)
Procés d'adaptació del nou claviller al piano (1)
Procés d'adaptació del nou claviller al piano (2)
Procés d'adaptació del nou claviller al piano (3)