Josep Puig

menu-to-close-2

Érard



  • Any de fabricació: 1852
  • Lloc: París, França
  • Model: Tres quarts de cua de 2,40 m
  • Construcció: Molt sòlida i robusta. Un admirable treball d'ebenisteria. Tapa de ressonància d'avet de primera qualitat.
  • Cordes: Encordat paral·lel, sense creuar, i reforços metàl·lics.
  • Teclat: Marfil i eben
  • Mecanisme: Disseny original Érard, l'inventor del mecanisme modern.
  • Moble: Palisandre.

Procés de restauració

El procés de restauració d'aquest piano s'ha fet en dues etapes temporals.

Vaig adquirir aquest piano l'any 1989, època on tenia el meu taller al carrer Gòmis. De seguida, animat pel desig de tornar a donar vida a aquest meravellós instrument, vaig iniciar una restauració global del piano. Vaig poder avançar i completar moltes feines importants, però vaig observar un problema que em va obligar a ajornar la continuïtat del projecte fins a trobar una solució apropiada.

Etapa carrer Gòmis. 1989 - 1999



Els treballs d'aquesta etapa van consistir essencialment a reparar la tapa de ressonància del piano que havia cedit a la pressió de les cordes durant molts anys. Per fer-ho, vaig optar per substituir les carenes originals per unes de noves amb la intenció de redreçar la curvatura original de la tapa de ressonància.

Acabada aquesta feina vaig iniciar el procés d'encordat del piano, però, malauradament, el claviller d'afinació no em va respondre com tenia previst per un problema de la fusta del claviller. En aquell moment vaig tenir clar que l'única manera de resoldre-ho era substituir el claviller per un de nou. Això em va coincidir amb una pujada important d'altres feines de reparació de pianos de clients i vaig anar abandonant el piano Érard en espera de trobar un moment més oportú que no va arribar fins molts anys després.

Tapa harmònica del piano Érard a la premsa que vaig dissenyar i utilitzar per encolar un nou conjunt de carenes a la tapa harmònica original.
Un altre imatge del mateix procés d'encolat de noves carenes.
Procés de corbatura de les carenes (costelles de la part inferior de la tapa de ressonància) abans d'encolar-les definitivament a la tapa de ressonància.
Procés de re-encolat tota la tapa de ressonància, amb les carenes i el pont de sò, al seient de l'estructura del piano.

Etapa carrer Progrés. 2000 - 2021



L'any 2000 vaig iniciar una nova etapa al carrer Progrés on Pianos Puig Barcelona va iniciar les seves activitats comercials. Mentrestant el piano Érard va romandre al magatzem, encara en espera de poder finalitzar els treballs de restauració. El moment es va fer esperar però finalment l'any 2019, quan vaig decidir tancar la botiga de pianos, vaig prendre la decisió de tornar a l'activitat de restauració de pianos en exclusiva.

Actualment he iniciat el procés de substitució del claviller d'afinació i espero continuar amb tota la resta de feines pendents.

Claviller original.
Claviller d'afinació original extret del piano per poder-ne fer una rèplica.
Espai que ocupava el claviller, preparat per acollir el nou claviller.
Procés de còpia del claviller antic (1)
Procés de còpia del claviller antic (2)
Procés de còpia del claviller antic (3)
Procés d'adaptació del nou claviller al piano (1)
Procés d'adaptació del nou claviller al piano (2)
Procés d'adaptació del nou claviller al piano (3)